Skip to main content

Soft skills zoals assertief gedrag, communicatievaardigheden, presentatievaardigheden en daadkracht, zijn heel nuttig want ze geven je een prettig gevoel en meer zekerheid. Iedereen heeft deze skills maar niet iedereen weet ze even goed te gebruiken. Dit ondanks de wetenschap dat als je lekker in je vel zit, je stressniveau lager is en je alle bordjes makkelijker in de lucht houdt.

Vooral millennials hebben moeite hun soft skills (ook wel sociale vaardigheden genoemd) op de juiste wijze in te zetten. En dat intrigeert mij. Het is een generatie die zich op een andere manier door het leven beweegt dan hun ouders op die leeftijd en ze kijken met andere ogen naar de toekomst. Dat gaat bij deze doelgroep vaker gepaard met onzekerheid en twijfel. Daarbij hebben ze moeite om overzicht te houden over hun drukke sociale leven en veeleisende werkomgeving.

In deze blog leg ik uit hoe het trainen van soft skills de millennial kan helpen zich zelfverzekerder te voelen. En geloof mij, soft skills zijn te leren.

Millennials en onzekerheid
Millenials zijn young professionals die geboren zijn tussen 1985 en 2000. Het overgrote deel van hen is ambitieus, hoogopgeleid en is opgegroeid in een booming economie vol technologische vooruitgang waarin alles mogelijk leek. Falen was geen optie en daardoor ook meteen het grootste struikelblok. En zie dan nog maar eens aandacht te besteden aan je eigen emoties als de wereld om je heen het maximale van je verwacht. Deze onzekerheid en vicieuze cirkel kan leiden tot onzekerheid, stress en uiteindelijk zelfs tot een burn-out.

Soft skills geven kleur aan je leven
Soft skills is eigenlijk een verzamelnaam voor onder andere persoonlijke eigenschappen, sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden en persoonlijke gewoonten. Het is belangrijk deze vaardigheden goed in te zetten want ze geven kleur aan je relaties met vrienden en familie en zijn zelfs van invloed op je zakelijk leven.

Niet voor niets geven bedrijven in deze tijd graag de voorkeur aan werknemers die goed bekend zijn met hun sociale vaardigheden. Zo moet een werknemer communicatief sterk zijn, of een teamplayer en wordt assertief gedrag zeer op prijs gesteld. En dat naast alle hard skills die belang zijn voor de functie! Dat hele pakket eisen kan iedereen, maar ook zeker de millennial, onzeker maken. En dat is écht niet nodig. Soft skills zijn te ontwikkelen, ze maken je sterker en daardoor je leven leuker.

Vier voorbeelden van vaardigheden die jou kunnen helpen je leven te kleuren:

1. Persoonlijk inzicht
Het is goed te weten waar je in uitblinkt, dus wat je kernkwaliteiten zijn. Daarnaast is het ook heel handig inzicht te hebben in je valkuilen zoals je allergieën en uitdagingen. Kernkwaliteiten zijn eigenschappen die je van nature bezit. Bijvoorbeeld: analytisch, optimistisch, sensitief, zakelijk en een helicopterview.

Een onzeker persoon weet op den duur zijn kernkwaliteiten niet meer te benutten of zelfs te benoemen. En hoe onzekerder je wordt, des te sneller je in je eigen valkuilen stapt met als gevolg dat deze doorgeschoten eigenschap jezelf én je omgeving in de weg zit. Kortom, een vervelende vicieuze cirkel. Ga dus op ontdekkingstocht naar je pluspunten. Ze laten je groeien en geven je stevigheid.

Quick tip: Benoem vier kernkwaliteiten van jezelf en vraag drie collega’s of vrienden om ditzelfde te doen over jou. Het inzichtelijk maken van jouw kwaliteiten helpt je te focussen op je eigen krachten waardoor je je sterker voelt.

2. Assertief gedrag
Assertief gedrag is voor jezelf op komen zonder de ander te kwetsen of te kleineren. Millennials willen niet falen en krijgen een goed gevoel door iemand te helpen. Maar vervolgens zitten ze op hete kolen doordat ze eigenlijk geen tijd hebben om te helpen. Door het respectvol aangeven van je grenzen, voorkom je dit soort billenknijpende situaties. En daarnaast is af en toe nee zeggen gewoon ook nodig om jezelf te beschermen. Met meer inzicht en een gezonde dosis lef zet jij binnenkort de eerste stap!

Assertief gedrag zit ingeklemd tussen sub-assertief gedrag (de ander gaat over mijn grens en ik sta dat toe) en agressief gedrag. Bij dit laatste gedrag kom je voor jezelf op, op een wijze die ongepast is. En aangezien deze gedragsvarianten heel dicht tegen elkaar aan liggen, is het soms zeer lastig precies dát gedrag te tonen dat gewenst is. Wees je ervan bewust wat de positieve gevolgen zijn voor jou en je omgeving als je assertief handelt. En wat de reacties zijn als je sub-assertief of agressief reageert. Het is even oefenen maar ook jij kan leren respectvol nee te zeggen.

Quick tip: Maak met jezelf de afspraak dat jij volgende week tijdens het werk twee keer (respectvol en onderbouwd) nee zegt op momenten dat je normaal gesproken ja gezegd zou hebben. Je zult merken dat het je een boost en meer zelfvertrouwen geeft.

3. Persoonlijke presentatie
De juiste inzet van onder andere (non)verbale communicatie en stemgebruik zorgt ervoor dat het publiek aan je lippen hangt als jij presenteert. Onzeker zijn is nergens voor nodig en ook jij hebt het in je een spetterende presentatie te geven.

Maar ook bij deze vaardigheid kan onzekerheid, zelfs angst, de boventoon voeren. Hoe kom ik over, waar laat ik mijn handen en wat als het publiek mijn presentatie saai vindt?  Het kan gebeuren dat jij een presentatie geeft waarbij je ziet dat de gedachten van je publiek al snel afdwalen naar drukke agenda’s of andere dingen. Ze pakken hun telefoons en gunnen jou geen blik meer waardig. ‘Oke, dit was dus echt de laatste keer.’

Nee hoor! Wees gerust, want echt.. presenteren is te leren. Als je je maar bewust bent van het fight, flight, freeze proces dat je soms doormaakt tijdens het presenteren. Bijvoorbeeld:

Je voelt dat het niet lekker loopt en je raakt geïrriteerd naar je publiek (fight).  Je adrenaline schiet omhoog, je ademhaling versnelt en je lijf voelt wiebelig. Gevolg: door je angst blokkeer je en wil je eigenlijk wegrennen. Je wordt onzeker en je overtuigende toon slaat om in wartaal (flight).
Je weet niet meer hoe je deze situatie kan redden en valt stil waardoor je publiek onrustig gaat worden. Met als gevolg dat jij nog onzekerder wordt (freeze).

Zodra het jou lukt deze fight, flight, freeze-reactie te herkennen en te erkennen, is het vervolgens ook mogelijk deze reacties aan te pakken. Hier zijn vele handvatten voor zodat jij in het vervolg met plezier een presentatie geeft.

Quick-tip: Wees je bij een volgende presentatie bewust wat er met je lijf en stem allemaal gebeurt. Stap even uit het moment als je merkt dat je presentatie niet lekker loopt. Haal adem en laat je kwetsbare kant zien (‘Eeh, ik moet even spieken hoor’). Dit is soms al voldoende weer met beide voeten op aarde te komen.

4. Time management, hoe houd je al die bordjes in de lucht?
We hebben honderdduizend dingen te doen en ook millennials hebben een druk sociaal en zakelijk leven. Velen werken naast hun studie, hebben ouders, broers en zussen waar ze rekening mee moeten houden en dan moeten ze zich ook nog door een bruisend sociaal netwerk bewegen. Voor veel een ondoenlijke klus want ze willen, wederom, niemand teleurstellen. De grootste verliezer hierin zijn zij zelf want non-stop maar voldoen aan dat perfecte plaatje houdt niemand lang vol.

De Eisenhower-matrix is een veelgebruikt model binnen time management. Je verdeelt je actiepunten over vier blokken waarna je concreet inzicht hebt in je werkzaamheden én de prioriteiten. Het helpt je de to-do’s te scheiden in wat nu écht belangrijk is en wat best even kan wachten. Of wat je zelfs kunt delegeren of kunt laten schieten. Een overzichtelijk leven begint bij bewustwording waarna je actie kan ondernemen op die taken die niet in jouw takenpakket thuishoren.

Quick-tip: Plaats al je to-do’s van de komende dag of week in deze Eisenhower-matrix. Neem hier de tijd en rust voor en zoek een vast moment op de dag om deze matrix op dagelijkse basis bij te werken. Zo leer je alle bordjes in de lucht te houden en vooral… welk bordje je met gemakt kunt laten vallen.

Zet de eerste stap
Ik hoop dat je na het lezen van deze blog iets meer inzicht hebt gekregen in het nut van soft skills. Laat je niet leiden door onzekerheid of door anderen. Jij bent de regisseur van je eigen leven en zorg dat dat leven gelukkig en leuk is. Dus hup, aan de slag, want soft skills zijn te leren!

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaring. Herken je bovenstaande onzekerheden? Welke soft skills zou jij willen ontdekken of verder ontwikkelen? Ik lees het graag in de reacties hieronder. Of mail naar sandra@schorpioentrainingenadvies.nl